1) MENENTUKAN
TAHAP KESUKARAN
-
Media yang mudah difahami sebagai bahan
rujuk
-
Perlu bermula dari mudah kepada
kompleks
-
Permulaan: bahan bacaan yang
mengandungi bahan bacaan bergambar.
-
Pertengahan : frasa- frasa pendek
seperti cerita pendek.
-
Pengakhiran : rencana, kritikan dan
sebagainya.
2) PEMILIHAN
TAJUK
-
Tajuk yang sinonim dengan pelajar/
murid
-
Murid mudah untuk meneka makna
perkataan yang jarang dijumpai.
-
Murid ada pengetahuan dan pengalaman
sedikit berkenaan tajuk.
-
Contohnya penggunaan bahasa ibunda.
3) BAHAN YANG
MENARIK MINAT
-
Bahan yang boleh mendatangkan minat
-
Dapat meneruskan pembacaan sehingga ke
helaian terakhir atau penutup
- Contohnya : menceritakan tentang tempat
perlancongan yang murid idamkan dimana murid dapat berilustrasi sendiri
mengenai tempat tersebut dan lebih berminat membaca untuk mendapatkan maklumat
berkaitan.
FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEBOLEHAN
MEMBACA
1)
PEMBACA ITU SENDIRI
-
Tahap kecerdasan diri.
-
Tahap tumpuan.
-
Tahap kebolehan mengingat sesuatu.
2)
FAKTOR PSIKOLOGI
-
Berkaitan dengan minat dan motivasi
pembaca.
3)
FAKTOR FIZIKAL
-
Berkait rapat dengan kebolehfungsian
deria seseorang pembaca.
4)
FAKTOR PERSEKITARAN
-
Peranan ibu bapa
-
Peranan sekolah
-
Peranan komuniti
-
Peranan budaya.