Tuesday 7 May 2013

Pemilihan Bahan Bacaan



1)  MENENTUKAN TAHAP KESUKARAN

-          Media yang mudah difahami sebagai bahan rujuk
-          Perlu bermula dari mudah kepada kompleks
-          Permulaan: bahan bacaan yang mengandungi bahan bacaan bergambar.
-          Pertengahan : frasa- frasa pendek seperti cerita pendek.
-          Pengakhiran : rencana, kritikan dan sebagainya.

2)  PEMILIHAN TAJUK

-          Tajuk yang sinonim dengan pelajar/ murid
-          Murid mudah untuk meneka makna perkataan yang jarang dijumpai.
-          Murid ada pengetahuan dan pengalaman sedikit berkenaan tajuk.
-          Contohnya penggunaan bahasa ibunda.

3)  BAHAN YANG MENARIK MINAT

-          Bahan yang boleh mendatangkan minat
-          Dapat meneruskan pembacaan sehingga ke helaian terakhir atau penutup
-         Contohnya : menceritakan tentang tempat perlancongan yang murid idamkan dimana murid dapat berilustrasi sendiri mengenai tempat tersebut dan lebih berminat membaca untuk mendapatkan maklumat berkaitan.


FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEBOLEHAN MEMBACA

1)    PEMBACA ITU SENDIRI

-          Tahap kecerdasan diri.
-          Tahap tumpuan.
-          Tahap kebolehan mengingat sesuatu.

2)   FAKTOR PSIKOLOGI

-          Berkaitan dengan minat dan motivasi pembaca.

3)   FAKTOR FIZIKAL

-          Berkait rapat dengan kebolehfungsian deria seseorang pembaca.

4)   FAKTOR PERSEKITARAN

-          Peranan ibu bapa
-          Peranan sekolah
-          Peranan komuniti
-          Peranan budaya.